Boekendans!

Op de laatste dag van mijn stage viel mijn boekpromotie. Ze startte met een boek dat ik had meegenomen. Mijn gekozen boek was ‘Het hol van mol’. Doorheen heel de week was het thema: kriebeldiertjes. Ook in dit boek kwamen de kriebeldiertjes aan bod. Het boek gaat over een mol die heel veel vriendjes heeft. Ze maken heel veel avonturen mee. Het start zeer simpel met een AVI 1 niveau en tegen het einde van het boekje heb je een AVI 4.

Na het leergesprek over de titel en de cover heb ik voorgelezen uit het boek. Ik heb voorgelezen over de verschillende vrienden van de mol. De leerlingen waren zeer benieuwd naar de verschillende avonturen dat ze samen hadden meegemaakt. Ik had enkele titels voorgelezen en ze wouden meteen dat ik verder las. Ik heb hen dan aangeraden het boek in de bibliotheek eens te gaan ontlenen.

 

 

 

 

 

 

Het laatste deel van de les was er plaats voor een boekendans. Dit is letterlijk een stoelendans maar dan met boeken. Er wordt een cirkel gemaakt met de stoelen. Er zijn evenveel stoelen als leerlingen. Op elke stoel ligt een boek.
Ik had speciaal allemaal boeken gekozen met boeken die rond kriebelbeestjes gaan.
De muziek werd opgezet en de leerlingen dansten rond de stoelen. Ze mochten zelf liedjes vragen. Dit vonden ze heel fijn.
Wanneer de muziek stopte, mochten ze op de dichtstbijzijnde stoel gaan zitten en het boek bekijken. Ze mochten bladeren, een stukje lezen,… Voor we opnieuw rondgaan, moesten leerlingen vertellen waarom ze dit leuk vonden of waarom ze dit niet leuk vonden. Zo hoorden de andere leerlingen ook iets over dit boek. Je zag leerlingen naar elkaar tekens doen als ze hetzelfde boek hadden of als ze er hetzelfde over dachten. Dit was echt heel leuk om te doen.

Een gedachte over “Boekendans!

  1. De les klinkt heel aantrekkelijk, amusant en tegelijk leerrijk voor de leerlingen. Je brengt allerlei nieuwe boeken aan op een interactieve en originele manier. Het blogbericht geeft mij zin om de les zelf aan mijn leerlingen te geven.
    Je brengt heel veel positieve punten aan over deze les. Dit is natuurlijk zinvol als je een blogbericht schrijft om mensen te stimuleren om het bericht te lezen. Zijn er ook momenten misgelopen of bepaalde fasen in je les die je achteraf bekeken anders zou aanpakken?

    Like

Plaats een reactie