Hoe loopt het af met de nachtegaal?

Ik las verschillende keren voor tijdens mijn stage. Ik vertelde nooit het einde van de verhalen. Als de leerlingen klaar waren met een taak, konden ze een boek nemen dat ik voorgelezen had en zelf ontdekken hoe het verhaal afliep. De leerlingen waren steeds heel enthousiast.

De laatste les dat ik gaf, was een les boekpromotie. De leerlingen waren ondertussen al gewend aan het voorlezen. Het is een boek van Peter Verhelst met illustraties van Carll Cneut. Ik koos dit boek niet alleen voor het verhaal, maar ook voor de illustraties. Volgens mij hoeft niet elk boek illustraties te hebben, maar bij dit boek gaf het zeker een meerwaarde.

De leerlingen kwamen bij mij in de vertelkring zitten. Ik stelde de auteur en illustrator voor en begon te vertellen uit het boek. Ik toonde prenten en stelde af en toe vragen. De leerlingen waren nieuwsgierig. Ze vroegen zich af wat er zou gebeuren en hoe het zou aflopen. Ik stopte met vertellen en liet de leerlingen fantaseren over hoe het boek zou aflopen en over wat er nog kon gebeuren in het verhaal.
Daarna ontwierpen de leerlingen een nieuwe cover voor het boek. De cover moest passen bij het einde van het verhaal. De cover was dus bij elke leerling anders, want ieders fantasie is anders. Alle covers werden verzameld en samengevoegd tot een grote promotieposter. Deze promotieposter kwam in de gang te hangen. Zo probeerden we als klas ook de andere leerlingen van de school warm te maken voor het boek. Het resultaat was magnifiek. Ik ben heel trots op de leerlingen.

 

2 gedachtes over “Hoe loopt het af met de nachtegaal?

  1. Welke boeken las je voor in je klas? En hoe waren de reacties van de leerlingen?
    Ik kan me heel goed voorstellen dat de leerlingen verder fantaseerden bij dat mooie boek, was er een leerling die het juiste vervolg geraden had?

    Like

  2. Wat een geweldig idee om klasoverschrijdend te werken! Een boekpromotie heeft als doel om verder door te dringen tot de kinderen dan tijdens de les alleen. Ik denk dat je met jouw les de hele school hebt bereikt.

    Like

Plaats een reactie