Zinloos rijk en blablabla!

Ik presenteer u, één van de meest verstandige en moraalrijke verhalen ooit geschreven: Het land van de grote woordfabriek door Agnes De Lestrade.

Stel je voor! Een land waar je voor je woorden zou moeten betalen. Een idee of niet? En zo ja, op welke manier? Zouden mensen dan verplicht zijn om minstens twee keer na te denken vooraleer ze iets zeggen? Zouden ze minder impulsief zijn in het rondstrooien van holle uitspraken en zouden alle gesprekken een meerwaarde krijgen? Zou de kloof tussen arm en rijk slinken of net groter worden? En wat met de nadruk van het dagelijkse leven van tegenwoordig? Vindt er zich een verschuiving plaats van sociale media naar de face too face gesprekken zoals oudsher? … Wat doen we als we opeens moeten betalen voor onze woorden…

Ik persoonlijk, ben echt volledig verkocht aan dit boek. Het is rijk aan woorden, thema’s, niveau’s, … enzovoort. Het verhaal verteert gemakkelijk intro’s van allerlei moeilijk aan te brengen thema’s zoals: de kloof tussen arm en rijk of het overbodige/bewustzijnsloze gebruik van woorden ten opzichte van elkaar of binnen sociale media. Het boek zet aan om beter na te denken vooraleer je iets zegt en draagt dus echt een moraal met zich mee. Daarnaast is het ook multi inzetbaar voor alle leeftijden door de omschrijving van de tekst, door de prenten -die niet benadrukken “ik heb een leeftijdsgrens”- en door de veelheid aan interpretaties dat het verhaal toelaat. Ik vind het een verrukkelijke manier om even stil te staan bij onze praatgrage maatschappij en er zowel de voor- als nadelen uit te kunnen halen aan de hand van het verhaal van een geniale schrijver met een nog genialer fantasierijk brein. Ik geef even een voorsmaakje.

In bovenstaande prent zie je een gewone jongen woorden vangen. Hij is ze aan het sparen voor een speciaal moment. Maar… de mooiste woorden, zijn de duurste en dat weet hij. Daarom staat hij dagelijks met zijn vangnet in de wind, in de hoop dat hij ooit dat onbetaalbare woord vangt en kan uitspreken tegen Siebelle…

Hoe mooi zou het zijn mocht iemand zo veel moeite doen om een boodschap over te brengen naar jou? Het zou mooi zijn mochten we allemaal eens meer nadenken over wat we zeggen en wat we eigenlijk precies willen zeggen.

Het land van de grote woordfabriek is dus een mooie aangelegenheid om mensen eens bewust te maken van de draagkracht van hun woorden. En net daarom vind ik dit één van de mooiste boeken ooit geschreven en vind ik het een privilege om dit met mensen te kunnen delen.

Geniet ervan.

 

Een gedachte over “Zinloos rijk en blablabla!

  1. Dag Silke
    Ik schreef op deze blog vorige semester ook al eens over dit boek (nog niet goed gekeurd om te publiceren). Ik koos dan ook een van mijn favoriete afbeeldingen uit dit boek. Naast de boodschap van het boek (denk ook eens na vooraleer je dingen uitflapt tegen anderen) zijn de illustraties naar mijn mening ook magnifiek!
    Ik gebruikte dit boek vorige stagesemester al in een les godsdienst binnen het thema stilte. In welke les zou jij dit boek gebruiken in de toekomst?

    Like

Plaats een reactie