Lesidee begrijpend lezen

Zoek je een leuke les begrijpend lezen voor in je klas? Hieronder vind je een leuk voorbeeld voor in het vierde leerjaar uit de handleiding ‘De Taalbende’ van uitgeverij Plantyn .

De leerlingen worden onderverdeeld in twee groepen. Groep A krijgt deel 1 van een verhaal en groep B krijgt deel 2 van een verhaal. Groep A bedenkt een mogelijk vervolg op deel 1. Groep B  bedenkt wat er mogelijk voor deel 2 gebeurde. De leerlingen schrijven hun nieuw verhaal uit en maken eventueel een passende tekening bij het verhaal.
Daarna vertelt groep B het echte vervolg van het verhaal en groep A vertelt wat er in het echt vooraf ging. Zo kunnen de leerlingen hun eigen verhaal vergelijken met het echte verhaal.

Waarom is dit een goede oefening voor een les begrijpend lezen? De leerlingen moeten de tekst goed begrijpen zodat ze het verhaal verder kunnen schrijven. Ze moeten niet alleen de inhoud van het verhaal begrijpen maar ook de emoties van de personages, de relaties tussen personages, … Maar deze oefening gaat veel verder dan enkel begrijpend lezen. De leerlingen oefenen ook hun schrijfvaardigheid en hun spreekvaardigheid: ze proberen een vervolg of begin van het verhaal te schrijven en vertellen het oorspronkelijke verhaal aan elkaar. Zo oefen je drie vaardigheden in één les. Handig toch?

8 gedachtes over “Lesidee begrijpend lezen

  1. Dat lijkt me inderdaad een zeer leuke les!
    Het brengt ook herinneringen bij mij op, zoveel jaren geleden (zo’n 11 jaar) hebben wij namelijk iets gelijkaardigs gedaan in onze klas. Ik kan het mij niet meer volledig herinneren maar hetgeen ik mij nog herinner was dat we goed gelachen hadden met de gekke verhalen die we hadden verzonnen.
    Ik denk dus dat deze les niet enkel zeer educatief is, aangezien er drie vaardigheden in één klap worden geoefend, maar ook zeer leuk is voor de leerlingen.

    Like

  2. Ik moet tijdens mijn stage over twee weken ook een les begrijpend lezen geven… Helaas is het geen verhaaltje zoals in jouw voorbeeldje… Mijn tekst is een informatieve tekst over dieren. Toch zal ik jouw tip goed onthouden, wie weet kan ik deze werkvorm bij een volgende stageles wel eens gebruiken. Dankjewel!

    Like

  3. Dit lijkt me een aangename manier voor de leerlingen om aan begrijpend lezen te weren. Ik heb een soortgelijke verwerking gedaan bij mijn les boekpromotie.
    De leerlingen vergeten dat ze aan begrijpend lezen werken, door de creatieve activiteit die er aan te pas komt.
    Bovendien werken de leerlingen ook aan de vaardigheid schrijven, dit zijn twee vliegen in één klap.
    Je komt ook tot prachtige resultaten die de leerlingen zelf bedacht hebben. Dit lijkt me een geschikte les begrijpend lezen voor een vierde leerjaar.

    Like

  4. Deze oefening is er zeker één om te onthouden voor de komende stages. Het is inderdaad handig dat er niet specifiek aan één vaardigheid gewerkt wordt, maar aan drie tegelijk en dat op een originele manier. De kinderen worden uitgedaagd om zelf een stuk verhaal te verzinnen, dus in dat opzicht mogen ze creatief zijn, maar tegelijkertijd moet het verhaal uiteraard wat logisch eindigen/beginnen, dus werken ze ook aan de structuur/opbouw van de tekst.

    Like

  5. Onlangs heb ik ook een les begrijpend lezen gegeven op deze manier. En hoewel de leerlingen deze manier van werken niet gewoon waren, waren ze toch enorm enthousiast.
    Zoals je zelf al in je bericht aangeeft, zijn de leerlingen niet alleen bezig met begrijpend lezen maar ook met andere vaardigheden wat de leerlingen nog extra ontwikkelingskansen geeft.
    Zeker voor herhaling vatbaar!

    Like

  6. Ik sluit mij graag aan bij het bericht en de reacties erop.

    Het lijkt mij een heel bruikbare werkvorm in een les begrijpend lezen of bij creatief schrijven. Je zou groepjes die een writer’s block hebben, en dus niets kunnen verzinnen of niet tot een consensus komen, eventueel grappige of ludieke prentjes kunnen aanbieden zodat er een brainstorm op gang komt (bv. van figuren of gebeurtenissen). Plezier beleven aan schrijven of lezen, af en toe wat humor erbij en een beetje kunnen lachen, helpt soms.

    Ik neem de suggestie mee voor een taalles tijdens mijn stage als ik de kans krijg.

    Bedankt voor de suggestie.

    Like

Plaats een reactie