Tovenaars en kabouters

Beste bloggers,

Wij vonden een interessante handleiding in de mediatheek rond begrijpend lezen. Hierin kan je allerlei lessen vinden met als onderwerp begrijpend lezen. Bovenaan kan je steeds het leerjaar terug vinden waarvoor de les bedoeld is. De handleiding heet Kinderstappen. (Breban, N. (2006))

Wij kozen een les uit die gaat over een onderwerp dat de leerlingen van het derde leerjaar wel boeit, namelijk tovenaars en kabouters. De leerlingen moeten de tekst lezen en trachten te antwoorden op  de gestelde vragen. Doordat de leerlingen moeten antwoorden in volzinnen werken ze aan hun zinsbouw, wat een pluspunt is aan deze opdracht.

Wij denken dat deze opdracht zeker en vast kan passen binnen een contractwerk omdat de tekst niet heel erg lang is en er maar een aantal vragen worden gesteld. Zo kunnen de leerlingen nog andere opdrachten uitvoeren en zijn ze geen heel lesuur bezig met één en dezelfde opdracht. De opdracht is perfect uit te voeren in een korte periode.

Wie leuke korte opdrachtjes zoekt rond begrijpend lezen neemt best eens een kijkje in deze leuke methode.

Tot de volgende keer!

Breban, N. Croes, W. Croes, F. Langers ,J. Loos, J. (2006). Kinderstappen: Taal: Begrijpend lezen, les 45 pagina 55. Mechelen: Wolters Plantyn

Een gedachte over “Tovenaars en kabouters

  1. Ik ben op zoek naar leuke opdrachten in verband met begrijpend lezen, waar ze in volzinnen moeten antwoorden. De meeste leerlingen van mijn klas hebben het hier heel moeilijk mee. Het zijn dan ook voornamelijk leerlingen met een andere moedertaal dan het Nederlands. Daarom sprak dit blogbericht mij onmiddellijk aan om een kijkje te nemen. Het bericht heeft me geprikkeld om deze methode eens van dichterbij te gaan bekijken.
    Bedankt voor de tip, ik ga de methode zeker eens doorbladeren.

    Like

Plaats een reactie