Mmm pompoenkoekjes !

Begrijpend lezen kan voor de leerlingen soms zo saai zijn, maar daar hebben wij iets op gevonden. Als taak begrijpend lezen hebben we gekozen voor een pompoenkoekjesrecept. Je vraagt je misschien af: hoe gaan ze dit nu verwerken in een les begrijpend lezen?

In onze les gaan de leerlingen aan de slag met een recept dat in de verkeerde volgorde staat. Eerst is het de bedoeling dat de leerlingen het recept in de juiste volgorde zetten. Dit kunnen ze bereiken door te lezen en te begrijpen. Daarna gaan ze aan de slag met hun recept om zelf de koekjes te bakken. Wanneer de koekjes lukken, betekent dat het recept goed stond.

We hebben voor deze opdracht gekozen omdat we de opdracht zeer functioneel vonden: de leerlingen moeten lezen om het recept goed te zetten. In de eindtermen lezen zien we bij 3.4 de informatie achterhalen in voor hen bestemde school- en studieteksten en instructies bij schoolopdrachten. We denken dat het voor de leerlingen zeker ook motiverend is omdat ze zelf dan de koekjes mogen bakken. Uitdagend is het zeker want ze moeten zelf die koekjes bakken en dat vinden ze allemaal zeer spannend.

pompoenkoekjes: referentie: Van Stevens, A. (2015). geraadpleegd op 30 oktober 2015 via http://www.klascement.be/docs/59584/?previous

Laat het smaken !

Door Karlien De Kock, Jolien Van Den Einde en Annelies Godyns