Hoe word ik een ridder?

Opdracht: contractwerk rond begrijpend lezen.

Thema van het contractwerk: Ridders
Wij zouden ons contractwerk beginnen met een rebus om op deze manier het thema te introduceren. Nadien staat er een tekst die ze moeten lezen.
Om de leerlingen te motiveren krijgen ze verschillende soorten vragen o.a.

  1. Kruiswoordraadsel
  2. Invuloefening
  3. Zet de zinnen in de juiste volgorde (De tekst ‘Hoe word ik een ridder?’ was verdeeld in vier delen. We zouden elk deel samenvatten in één zin en deze vier zinnen door de leerlingen laten ordenen)
    –> De laatste oefeningen bestaat uit vier foto’s die ze moeten koppelen aan een van de zinnen.

Het accent van de les gaat over de inhoud. De leerlingen kunnen de vragen niet beantwoorden zonder de tekst te lezen. De oefeningen kunnen per niveau aangepast worden.

Waarom is dit een bruikbare les:

  • Er wordt echt naar de inhoud van de les gekeken.
  • Verschillende werkvormen (motiverend voor de leerlingen).
  • Er kan vakoverschrijdend gewerkt worden (bv. WERO).

De tekst haalden we uit Tijd voor Taal accent 3, thema 9 les 1.

Gemaakt door: Kelly Knaeps, Glenn Schelck, Kaat Ost & Katharina Walgraeve