Wie is de dief?

Wij bekeken de les ‘Wie is de dief?’ van Tijd voor Taal accent voor het derde leerjaar.

Kort lesverloop:

De leerlingen zijn politiemannen en -vrouwen. Via een robotfoto gaan ze een dief opsporen. De leerlingen werken per twee: de ene is de politieagent en de andere heeft de dief gezien. Ze leren goede vragen stellen over de robotfoto’s. De leerlingen schrijven een aantal vragen op in hun werkboek.

De leerlingen spelen ‘Wie is het?’. Degene die de dief gezien heeft, kiest één persoon uit de foto’s. De agent moet de juiste persoon achterhalen door vragen te stellen.

De leerlingen evalueren elkaar:

  • Wat vond je moeilijk/gemakkelijk/leuk/minder leuk?
  • Wat heb je geleerd uit het stellen van goede vragen?

Sterke punten:

  • Veilig klasklimaat: de leerlingen werken per twee (zo zijn er ook meer spreekkansen).
  • Het is een motiverende taak: de leerlingen mogen zelf agent spelen en een dief opsporen.
  • Er wordt ondersteuning voorzien voor zwakke sprekers:
    • Vraagwoorden op het bord noteren (wie, wat, waar…)
    • Voorbeeldzinnen op het bord noteren.