Heb jij een sjoemeldiesel?

Vorige week las ik in de krant en op het internet alles over de auto’s van Volkswagen die meer vervuilend zijn dan je denkt.

Ik kwam terecht op de site www.elsevier.nl en ik las het woord: ‘sjoemeldiesel’. Nu dacht ik: “Sjoemeldiesel? Dat woord heb ik nog nooit gelezen!”

Men spreekt van een auto waarmee gesjoemeld is om hem schoner te laten lijken dan dat hij in werkelijkheid is.

De auto’s zijn uitgerust met software waarmee je kan sjoemelen met de uitstoot. Dit kwam vooral voor in de VS.

Een gedachte over “Heb jij een sjoemeldiesel?

  1. Ik heb ook nog nooit van dit woord gehoord, ook al is dit toch een thema dat vaak aan bod komt in het nieuws.
    De betekenis van het woord is mij nu duidelijk, maar ik heb hier toch nog een vraag bij. Mag je dit woord ‘Sjoemeldiesel’ alleen bij auto’s gebruiken of kan dit ook nog bij andere vervoermiddelen?

    Like

Plaats een reactie