‘Een thaumawat?’

‘Een thaumawat?’ Dit dacht ik tijdens de les mediakunde. Ik had nog nooit van het woord ‘thaumatroop’ gehoord. Ik was erg benieuwd naar de betekenis van dit nieuwe woord. Het klinkt als één of andere ziekte maar is het dat wel?

Een schaar, kleurpotloden, twee elastiekjes en een blad papier. Meer heeft u niet nodig om een thaumatroop te maken. Knip een cirkel uit het witte papier. Teken bijvoorbeeld op de ene zijde een vogel en op de andere zijde een vogelkooi. Bevestig aan de cirkel twee elastiekjes en klaar! Rol de elastiekjes snel tussen de vingers en je zal een vogel in een vogelkooi zien.
Een thaumatroop is een vlak dat aan twee zijden bedrukt is. Aan de zijkant zijn touwtjes bevestigd. Door de touwtjes snel tussen de vingers te rollen, wordt de voor- en achterkant afwisselend zichtbaar. Als dit snel genoeg gebeurt, lijkt het alsof beide afbeeldingen samensmelten.
Ik kwam dit woord tegen tijdens een les over film. Een thaumatroop heeft hetzelfde principe als een animatiefilm: er is een illusie van beweging wanneer beelden heel snel op elkaar volgen.
Hoe ik dit woord zal onthouden? ‘Thauma’ lijkt op trauma en ‘troop’ doet me denken aan de tropen. Hoe kan u het nog onthouden? Door het gewoon zelf te maken!