Nu komt de aap uit de mouw

Hallo fans van Samson en Gert

Voor het tweede deel van onze blogopdracht ben ik even teruggegaan in de tijd. Mijn all time favourite kinderreeks was en is ‘Samson en Gert’. Pure nostalgie en geen leukere opdracht dan opnieuw afleveringen bekijken in de zoektocht naar een zegswijze. Zo stootte ik dan ook op de aflevering van een aap in het huis. Deze aflevering herinnerde ik mij nog van vroeger. Belgisch beroemde aflevering waar het succesnummer ‘er zit een aap in ons huis’ uit werd afgeleid.

Op een bepaald ogenblik verwoordt Alberto (ons beter gekend onder de alias Meneer Spaghetti) de zegswijze ‘nu komt de aap uit de mouw’. Wij gebruiken de zegswijze wanneer we willen zeggen; ‘nu komt de ware aard van hem/haar naar boven!’, in de aflevering werd de uitspraak incorrect gebruikt en gewoon gelinkt aan de aanwezigheid van de aap in het huis. Maar had deze uitspraak in oorsprong dan echt iets te maken met een aap?…

Het antwoord is ja! Volgens volgende website;
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/nu-komt-de-aap-uit-de-mouw
zou de zegswijze haar herkomst inderdaad te danken hebben aan een aap. Kunstenmakers of artiesten, verstopten wel degelijk een aapje in de mouw, om dit dier ten gepaste tijde, tevoorschijn te laten komen om zo omstaanders te verrassen. Een andere verklaring zou kunnen wijzen op apenstreken AKA kwajongensstreken in de mouw houden of deze verbergen. Wanneer deze dan”tevoorschijn” kwamen zou men iemands ware aard ontdekken.

Als ik eens nadenk over deze zegswijze en de mate waarin deze nog wordt gebruikt, is dit heel schaars. En toch weet nog iedereen wat ze betekent. Dit omdat we zegswijzen voorgeschoteld kregen/krijgen in het lager onderwijs en deze vanbinnen en vanbuiten moesten leren. En maar goed ook denk ik dan, anders was deze parel van een zegswijze misschien al verloren gegaan onder de constante aanbreng van nieuwe woorden en stijlen.

Bij deze: Bedankt onderwijs!

Plaats een reactie